maanantai 21. maaliskuuta 2011

Miksi ketään tarvitsee kiusata?

Miksi ketään tarvitsee kiusata? Mitä kukaan siinä saa? Koulu- ja työpaikkakiusaaminen on todella typerää, ja se voi jättää pahoja arpia. Se vaikuttaa tulevaisuuteen, ja nykyhetkeen. Sitä ei kenenkään tavitse kestää. Jos näet että jotakuta kiusataan, puolusta häntä, kerro aikuiselle (vanhemmillesi, opettajalle yms.) Muista että koulukiusaaminen ei johdu sinusta itsestäsi.
Kommentoikaa tähän omat mielipiteenne koulukiusaamisesta !
 

5 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Hei! Olen 12 vuotta oleva tyttö ja ihmettelen sitä samaa; miksi pitää kiusata. Pääsin juuri ala-asteelta pois ja olen todella onneliinen. Olin nimittäin koulukiusattu. 5:lla luokalla minulla oli todella hyvä ystävä, mutta hän muutti pois ja minulle ei jäänyt kavereita luokalle. Olin ollut erään Hannan kanssa samalla luokalla 1:ltä asti ja hän oli kiusannut minua aikasemminkin (siis töninyt ja tälleen) mutta kun syksyllä tulin kesäloman jälkeen kouluun hän ei ollutkaan yksin (sillä hänenkin paras kaveri oli juuri muuttanut) hänen kanssaan olivat Vilma, Paula ja Juuli jotka olivat myös olleet kanssani samalla luokalla koko ala-asteen ja sitten näin Annen joka oli uusi. Rupesin olemaan heidän kanssaan. Meidän "jengi" näytti hölmöltä. Hanna ja Anne kävelivät edessä ja Vilma, Paula, Juuli ja joskus minä seurasimme perässä. He menivät rinnakkas luokkalaisten poikien luo ja me vaan notkuimme siinä perässä. Välillä en kuitenkaan ollut heidän kanssaan vaan kolmen semmoisen hiljaisen kanssa. Asia oli niin että Anne rupesi kiusaamaan minua ja vähän Hannakin, mutta Anne enemmän. En erityisemmin pitänyt niistä hiljaisista ja halusin olla Paulan, Juulin ja Vilman kanssa mutta kun he roikkuivat koko ajan Annen ja Hannan perässä eli kaupan päälle tuli myös kiusaajat. He dissasivat koko ajan vaatteitani vaikka minun oli paremmat kuin niiden hiljasten. Minulla ei ollut pokkaa sanoa ettäitse tykkään niistä joten niimpä vaan aina myötäilin että niimpä ja niin edes päin. Pahin ehkä niistä asioista oli kun Anne otti minua minun hupparin hihasta kiinni ja rupesi pyörittämään ympäri oli varmaan vaan muutamasta sentistä kiinni etten olisi osunut tolppaan. Sitte rupesin vetämään hihaani takaisin. mutta Anne otti kädestäni kiinni ja puri minua. Rupesin kiljumaan, koska se sattui, vedin hihan käteni päältä ja siinä oli Annen hampaitten kohdalta semmoinen rinki ja näin kuinka se rupesi kohoamaan, Rupesin itkemään sillä se sattui. Hetken kuluttua sen ringin sisä osakin oli koholla eli se oli turvonnut kokonaan ja se oli ihan musta. Anne pyysi etten kertoisi tästä opettajille tai kellekkään muulle. Lupasin suostua sillä jos olisin rollinut oisin menettänyt heidät kaikki. He kaikkiolivat lissuja ja rupesivat dissaamaan kun itse en käyttänyt meikkiä, sillä äitini ei antanut. Meikkasin salaa aina kun äitini oli töissä meikkasin. Jäin monta kertaa kiinni joten teimme itini kanssa sopimiksen jos en meikkaisi ennen pääsiäistä saisin pääsiäisen jälkeen meikata suostuin mutta meikkasin silti salaa ja äitini sai minut kiinni ja sanoin että sopimus on purettu. Itkin ja huusin hänelle täyttä kurkkua että et ymmärrä miten vaikee minun elämäni on. Sitten selitin hänelle kaiken. Ja hän lupasi ettei kertoisin sitä Annen puraisua jos hän ei enää kiusaisi minua. Kerroin meikaneeni, koska kuivittelin itseni näyttävän paremmalta. Ja totta se olikin. Itsetuntoni oli hajalla viimeiset puoli vuotta kaksi, tasan kaksi kertaa minulle sanottiin että minulla on kivasti hiukset tai kiva paita. Onneksi öitini ymmärsi ja sain meikata. En oikeasti ymmärrä kuinka kestin sen kaiken. Nyt olen onnellinen yläasteelle menemisestä, Anne tai Hanna ei tule ees samaan kouluun eikä kukaan tytöistä samalle luokalle.

    Olen pahoillani, että tämä oli näin pitkä mutta miten ihana olikaan kertoa se jollekin.

    Voimia kaikille kiusatuille <3:llä Sonjabb

    VastaaPoista
  3. Mua kiusattiin koko 7-luokka. En vieläkään tiedä miksi, sillä en ollut mikään ujo, enkä mitenkään erilainen. Meidän luokalla oli 7poikaa jotka kiusas kaikki mua. Lähin monta kertaa tunnilta pois itkien. Mutta kiusaaminen vain pahentu.. Kun opettaja ei huomannut, joku tönäisi mua tai satutti jotenkin, tietenkin tönäsin takasin että menis nyt pois siitä. Sitten koko luokka alko huutaan ja syytteleen mua kuinka väkivaltanen oon. Se kiusaaminen oli koko seiskaluokan ajan tuollaista, halusin vaihtaa luokkaa mutta siihen ei nähty mitään järkevää syytä?? Rehtorimme kyllä tiesi kiusaamisesta. Ja kerran pyysi kaikki pojat siihen mun luo, ja käski pyytään anteeks. Sillä kaikki oli kuitattu. Noh, kasille vaihdoin luokkaa, mutta siellä mulle huudeltiin kokoajan, ja en enää kestäny sitäkään. Oon lopettanut koulun kokonaan, ja mua uhataan nyt laitoksella. Näin hyvin mun tulevaisuus on pilattu sen takia vaan että en enään pysty olemaan koulussa :) kiitos kiusaamisen.

    VastaaPoista
  4. mua kiusattiin ja kiusataan vieläkin. kiusaaminen alko 4 luokalta ja oon ny jo 9. 4 luokalla mun luokalle tuli uus poika etelästä ja se villitti kaikki mua vastaan. en tiä miks. mut uskon sen johtuvan siit et ku oon rauhallinen ja suurimmaksi osaksi opettajien lellikki... mua vaa haukutaan ja tönitään ja kampattukki on vaikka en oo mitään tehnyt. mulla ei oo enää yhtää kaverii luokalla. seiskalla mulla oli muutama kaveri mut sit yks oppilas päätti viiä ne multa ku olin paripäivää pois koulusta. ja käännytti ne minua vastaan. nykyään oon saanu nuorempia tyyppejä kaveriksi jokka on tullu muualta. yks nykynen seiska oli mun kaveri viimevuen mut osottautu täsin kusipääksi nykään seki vaa haukkuu ja kiusaa vaik se tietää mun suurimman salaisuuden.... opettajat tietää mun kiusaamisesta mut ne vfaa seuraa niit kiusaajii mut ne ei ikinä kiusaa opejen kuullen. ja en haluu et opet puuttuu ku sit tiän et ne ei lopeta vaa jatkaa ja pahentaa sitä kiusaamista. enkä usko et opettajat tekis sil asial mittää ku viimevuen yseistä yks oppilas teki itsarin kun sitä kiusattiin ja opettajat ei puuttuneet hänen kiusaamiseen vaikka näkivät ja tiesivät siittä. mie en ymmärrä miks ihmiset kiusaa ulkonäön ja luonteen perusteella ja muutenki kiusaa. mitä net siit hyötyy? mun vahemmat ja siskot pelkää et mullekki käy niiku sil viimevuen ysiluokkalaiselle:( mie en enää kestä. tuntuu joka koulu aamu et ei haluu mennä kouluun ku tietää mikä siel odottaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ja kiusaaminen on lapseellista. ja mis toiset purkaa pahaa oloaan toisiin ihmisiin kiusaamisella???

      Poista